Monday, December 22, 2008

Rumah Pak Onong(Arwah)

Wassalam,
Masih aku teringat masa ya aku suka ngabas pak onong sebab nya selalu ngajar aku molah lampu buloh....Jadi hampir tiap ari aku dalam bilitnya molah lampu dari buloh.Ya jak bau ngang lam bilit pak onong tok..Tapi tahan ajaklah, janji dapat ilmu dari urang tua tok.Yang eran nya kadang2 ramey juak miak los lain macam dak dolah samad,keria wahab,lapok gemok,alim,relly,awangku ali awangku usup dan sapa lagik sik ku ingat, suka bekumpol di sitok juak....sidak tok suka ngacho bilit berahim kerapuk...Ada kala sidak tok makan segala stok makanan sidak wan azhal.....kesian sidak ya sik dap molah apa2 takut kenak kacho miak los tok....Yang bestnya pak onong bekelahi ngan dolah samad.Sebabnya dolah marah bila pak onong malit bau badasnya ke muka dolah, jadi stat betumbok ngan pak onong....Apa kata pak onong ngan dolah"Aku tok jepon, berani mati tok.....yang sebenarnya aku suka ngambik peluang nengar musik lam bilit pak onong tok.Kan masa ya tengah demam cerita Akhir Sebuah Impian?? Jadi suk lah nengar lagu broery dan emellia contessa....Memang sakit jiwa penghuni rumah bujang tok termasok sidak osman ismail dan wan azhal dan sapa agik sik ingat....

77 comments:

  1. Salam Dolt ,

    Ngelakak sorang dirik bila u bersusei tentang bilit arwah Pak Onong yg bau " ngang " .

    O gunung ...ada berbini org tua tok kah ? Selalu tertanyak juak kmk ...siapa gerangan org tok ? Kmk sik tauk gilak asal usul nya ...entah entah sepusat sepusing nagn kita duak ...hehehe.

    Apa nama ...nya tang ada ajak muncul di los bujang ya . Cehhhhh....mun Pak Onong di padah nya hensem tek senyum lah nya ....

    Teringat juak ngan lampu buluh ya ...Juki kmk pun ada ampit ngambik ilmu dari Pak Onong ...

    Nang nya org Jepun kah ?

    ReplyDelete
  2. Dancy, Tok cerita real tok.Coba tanyak ngan Juki.Pak Onong tok nang Bau Ngang sebab jarang mandik..

    Sempat nya bebini dolok.Masa nya kawin, nemiak los lah ngibun pak onong tok....Mat Mahari kecik tukang ngembak beg baju nya ke rumah pengantin laki masa ya.Nya kawin malam ari...Lat se tahun nya nika terus nya retire.Kesian ngenang sejarah hidup Pak Onong tok...Nya sik ada anak tapi ada sorang anak angkat yang sik bagus ngan nya.Terok Pak Onong di rusah anak tok....Tok Pak Onong dah ningal tedah.Sedih aku sik dapat ngabas nya masa nya sakit..Memang aku banyak belajar tentang hidup dari Pak Onong.Nang sik berentinya merik nasiha ngan kamek orang bila bekumpol lam bilit nya nok bau nak mampus nya..

    ReplyDelete
  3. Kesian arwah pak onong kenak buli oleh anak angkat nya.....sampae ati juak anak nya molah nya macam ia...palis jauhhhhhhh....anak sik ngenang budi... kelak jadi si tanggang mun laki, mun pompuan jadi si tullah...

    Dolt coba set jam blog kau tok...lambat seari bah...tanyak wahab nya pandae...

    ReplyDelete
  4. Mael,

    Ntah apahal jam aku tok selalu lambat..Ku ras PC aku pun jam sik ngam...

    Udah sampey Miri kau kah? Aku baruk balit kja malam tek...Stat ari tok aku off 4 hari...

    Hujong bulan tok aku kja 4 siang 4 malam ganti orang CNY.

    ReplyDelete
  5. Dol, Mael baruklah aku tauk cerita anak angkat Arwah Pak Onong ya. Kesian juak Arwah ya. Bagus lagik nya ngangkat Mat Dawok jadi anak angkatnya dolok. Ya rupa nya ngan nembiak ya masa kecik dolok. Selalu nanggar nya ngembak nembiak ya round2 dolok. Al Fatihah buat Arwah Pak Onong.

    ReplyDelete
  6. Kamal,
    Ada kau jumpa Mat Dawok kah? Dolok selalu kamek ngambik keladi kat belakang rumah Mat Dawok di belakang Syed Othman.Mak mat tok bait bukan main ngan kamek..hampir tiap petang kamek ningal Nando and Hassan Mat kong ke rumah daknya....

    Mat tok lah selalu ngan aku melastik Manok LSW.Satu petang kamek duak kenak tangkap abang nya Ibrahim, masa kamek duak melastik manok LSW..Dapat sekok ajak petang ya...Di suroh cikgu berahim kamek duat mat merepot ke polis station pasal manok tek.Sapa maok ngakuk...

    ReplyDelete
  7. Awok..ingat mek ngan cikgu Ibrahim tok . MAsa mek empuan reunion bulan ya tek adik nya Hasnah Dawok ada datang dari Btu ..join mek orang . Rasa kmk Cikgu Ibrahim bini nya ...anak orang polis depan Los kita kan ?

    Salam ...........

    ReplyDelete
  8. Dol, Mat kinek tok di Brunei, dah jadi orang kaya dah. Haji Mohamad Hj. Dawok namanya kinek tok. nancy, mun masih kontek ngan Senah, kirim salam ngannya, suruh nya madah ngan abangnya pasal blog-blog kita. banyak juak kisah kita dengan Cikgu Berahim ya marek, Dol.....

    ReplyDelete
  9. Dancy,
    Hasnah tok kje di bintulukah?Sik pernah aku jumpa nya di sitok...Hasnah tok lah gerek Hassan Mat Kong dolok marek.Tapi sik ada jodoh kata orang..ney nok molah.

    Ngamlah kata kau ya,bini Cikgu Ibrahim tok anak ASP Dollah nok berek polis depan los kita,mentua Jenal Brahim Pusuk.Sebelom jadi berek polis, tempat tok utan tebal.Di sitoklah kamek selalu nangkap lintah, banyak kerbo lam utan tok.Sik ingat aku nama bininya tok.Bini brahim tok pun Cikgu di Chung Hwa dolok...

    ReplyDelete
  10. Kamal,
    Alham dulilah lah Mat dah jadi Hj..sik lah nya melastik manok agik..Jangan jangan nya ada jumpa bapak LSW di Makkah...Ney ndak, dolok kamek duak melastik apek tok masa nya sembahyang di lam bilit bedepan ngan jeraya pasir kinek tok simpang ke Dewan Suarah.

    Ingat kau apa jadi ngan Vespa Cikgu Brahim dolok.Bekareh nyurong Vespa tok masok Jamban MSSM...Gila kerja..Kak ya minjam kamera Cikgu jemat agik..Penin palak Cikgu Jemat kenak kita Deni dolok..Amma LSW pun sengsara kenak Deni.

    ReplyDelete
  11. Udah nangga gambar yg di engkah ...baruk ingat muka Hassan Mat Kong . Dak tok dolok rumah merah bertemu belakang ngan nyonyah sangong ....betul sik....kak ya bertemu tepi ngan rumah ijo ...rumah dak ...ehhhh...siapa dak ya tek...sebelum rumah ijo tok dimasuk oleh keluarga Bang Seman / Kak timah .

    Ada duak orang empuan selalu ke rumah dak Hassan tok marek ...putih putih ...dak tok dolok diam di kpg wireless ...bapak daknya orang Jawa ingat aku....sorang dari dak nya classmate kat syed othman dolok ....

    Coba u ingat lok....apa relation nya ngan dak Hassan tok ....

    Jangan nyerin gilak ...dengar laki Hasnah kelak ...Hasnah sik kerja ...diam di Kpg Assyakirin ..laki nya kerja BDA ...sik iboh lah padah nama laki nya ...

    Salam............

    ReplyDelete
  12. Sambong gik ...kisah tak org ngambik keladi belakang rumah Hasnah ...ya padu sebab Hassan pandei lekat di rumah dak Hasnah .pian tak org nyelongkar dak keladi belakang dak Senah .... Al kisah ..... Dari tak orang padu wujud nya ungkapan miang keladi ...sorry Hassan ...

    Nae si Hassan tok kinek tok ?

    ReplyDelete
  13. Dancy,
    Rumah ijo tek mula2 di diam oleh Pak Awet laki Kak Mis.Tok Orang Bekam sedara sekampong ngan bapak kamek.

    Kak ya baruk masok dak bang seman sulong laki kak timah Lee(Beradik ngan Bruce Lee),anak nya sorang nama raup, nok pompuan faridah.

    Duak pompuan nak kata kau kerumah dak Hassan, sik ku ingat.Esok lusak kali mun aku ingat baruk madah...Tapi kalau putih putih selalu nya mem..Jangan jangan mem empigit.

    Padunya Hasnah Dawok di assyakirin...berapa ndak kah anak nya? Tah langsong sik pernah terjumpa miak tok...

    Hassan masa tok ada di kastam kuching...dolok ada aku jumpa nya di Satok...Memang best Hassan tok, nang sik berubah cara berpakaian and cara melayan kita...Nya tok lah kawan aku dari kecik, sekecik darjah satu agik eh...sampey tua kata orang...Di rumah Hassan lah aku betapa semasa begerek ngan mem aku dolok...Tiap pagi aku makan nasik sejok campor rusip.Best juak rusip di polah Ningal mak hassan. Resepi bintulu you...

    ReplyDelete
  14. Nancy, Hassan kinek tok dah tinggi pangkat dalam Kastam. Kategori menantu idaman Mak dara dalam cerita Kassim Selamat. Hj. Mohd. dawok, perangeinya masih macam dolok, mun nya kelakar nak terpaksa ngembak payung kita. Tempias nya masih cam dolok. Dol, bila kau cerita hal rusip ya, lapar balit perut aku. Aku kinek tok dah pandei makan nok kedak ya, budu lagi ku bedal.

    ReplyDelete
  15. Kamal,
    Mun lngin gilak nak makan rusip, molah mal...Beli anak ikan pusuk janji jangan kenak anak ikan badukang ajak.Aku selamak di Bintulu ada aku belajar molah belacan Bintulu.Tapi sik pernah mencoba.Bukan apa, sitok banyak gilak lango...Mencaluk selalu juak aku molah..Sampey ku export ke Kuching..

    ReplyDelete
  16. Dolt / Kamal ,

    Mun temu ngan nya pun kali sik kenal ....tapi ya lah rinduk dengar kawan kita berjaya ....

    Ingat tak orang dak korga Carol ya ? Dak Lesly , Jeffrey , Elvis ....nae dak nya oooh? masih ada kah emak dak nya ?

    Bila dak tok pindah siapa tek masuk rumah tok? Rumah ijo rumah tok .

    Kak ya rumah encik said . Anak puan nya nama Fauziah ...nok laki kahwin ngan anak Ketik....Ada anak laki sorang gik....

    Kak ya rumah dak MAel .........kamek ingat dak Mail Patoi pun sia juak dolok....gia juak ngan dak Hj shebli ...Ada berapa buah rumah cam ya mun dihitung dari rumah dak Carol ?

    Kak ya rumah WI ....depan tok Pos office .

    Salammmmmmmmmmm

    ReplyDelete
  17. Lupak nanyak ..sebelah rumah dak Hassan dolok ada miak Iban nok sekolah ngan tak orang sia .Dah ninggal miak tok...tahun ya tek...sama kerja ngan kamek di Btu Port dolok..........

    Salammmmmmmmmm

    ReplyDelete
  18. Dol, lom pernah aku molah rusip, tapi kasam ikan kemurak ada aku coba dolok, maok menjadi juak. Binin aku dah expert molah belacan, tapi molah cencaluk nya lom dapat ngalah aku. Aku makei beras aruk, ngambik wangi sikit plus masam sikit. Kinek tok bubok sik nait2, mun ada pun Bubok kastam ya ajak.

    ReplyDelete
  19. Dancy, Magandang Umaga, Kamustaka.Ako Mabuti Dito.

    Ku rasa sik Hassan sik kenal ngan kau agik...Tapi mungkin juak lah, sebab terlalu lamak sik jumpa. Semasa kau agik sekolah St colombus kah, nya tok dah upper six di kolej Tunku Hj Bujang..Hampir tiap petang kamek duak duduk di beranda rumah kamek di los cermin..Ada nya ngetes nyiol dirik tapi sik berhasil juak eh..nang kebal dirik tok dolok..

    Pasal korga Carol ya(Freddy Nama bapak sidak and Halimah mak sidak)..Anak laki sidak selalu belajar ngaji ngan bapak kamek di jalan gertak tok..Anak pompuan nya nama Doris, maurin, evylin...Macam mem dak tok. Masa tok ada sorang nok laki nama Henry(Hj.Mohd) jadi Fire Chief di tempat aku kja kinek tok..
    Sabila korga Freddy tok keluar, maka masok lah korga Pak Awang Raden...korga tok ada anak laki sorang ajak nama Awang Wahab sekolah ngan aku...Nok lain semua pompuan, mengancam ngancam dak tok...

    Selepas rumah tok tek, rumah dak Cik Said warna biru, Fauziah (YaYa) anak pompuan tungal. Lod abang nya and sorang agik yang tua nama Abong..Kja RTM.Si Abong tok pemain midfield team Gemas...Bapak sidak tok guru tari kumpulan Sri Kelana...Pemos kumpulon tok lok marek..Penari penari nya semua cangih2..majority penari pompuan anak Pak Awang Raden, sorang namanya Neneng.Yang lain sik ingat.Dah ya anak mat kong kakak Hassan nama maliah...Penari laki, Jimmy Bujang, hassan buang.Nok lain sik ingat....Kumpolan tok nak celen Kumpolan Sri Tarina Di Kuching.

    Setelah Cik Said pindah masok korga Dak Radi Hj Dollah..Anak laki nya Boy..nok pompuan sik kenal gilak.

    Selepas rumah tok sebenarnya ada segek agik Rumah Ijo mudak tempat dak Benson Chia..anak laki nya nama Sunny(kinek tok betukar jadi Jerom selepas dari UK), Alex and richard.Sorang jak pompuan nama nya Alia(gelaran)Kak ya baruk rumah merah tempat Mael Patoi....Rumah tok tempat kamek diam dolok sebelom nya di ubah jadi rumah besar.Dolok nya semi D...Kamek bersebelahan ngan Bang Osen Sigai pun Mertua, Tuan Hj Gapor nama nya.Bedepan ngan rumah kamek tok rumah katon nama orang tok di gelar kamek Pak Jali Tembus.Anak pompuan nya nama Baiki. Sebelah rumah pak jali tembus lah sidak kumpulan The Hunters selalu jamming dolok.Dari Rumah jalan Gertak tok lah kamek pindah ke Los Cermin. Jadi all in all ada empat buah rumah yang serupa. Selepas rumah tok baruk rumah Pak Mail and mak timah.Anak nya sorang jak laki nama Salleh(Dah Ningal Mas Sekolah Di Kucing lam taun 73 cam ya).Nok pompuan nama Rosnah, Aminah, Jeriah, Rokiah, mordiah, zainab.Korga tok keturunan bruney and last pindah ke Pulau Melayu.Sebelah rumah tok lah Rumah Pak Jamil dak Kak Khamsiah(Tempat Dak Black Eagle bermesyuarat).Setelah rumah tok ada serpihan rumah Katon warna biru tempat dak iban nama Brodie. Anak nya Billy and awie laki, pompuan sisi and salus.Sebelahnya rumah Clark(Mati tertembak oleh Kawan nya waktu hunting lam taun 63).Lepas rumah tok ada rumah ijo jenis katon juak yang betukar jadi rumah WI...

    Anok Iban sebelah rumah dak Hassan ya ialah Albert Stew...Anak pompuan nya sorang nama Margret (Ani)...Sik salah aku nya tok sik ada adik laki.. Kalau Ani tok, dolok nya belaki ngan sorang kawan kamek kja ke laut Miri..

    Salamat Po.....

    ReplyDelete
  20. Kamal,
    Cencaluk campor beras aruk nang best.Rasa serupa itu kasam senek(siar anak udang bah) jugak.

    Mal bubok kastam masih di miri kah?Lamak sik nengar siolan nya...Dolok mun nya besiol tiga batu boleh nengar.

    Salamat Po...

    ReplyDelete
  21. Dol,
    Nok nama rezeki aku, ari sabtu ya tek, masa kat Luak, ada aku jumpa rusip sebotol. Sidak umah ya sik pandei makan benda tok, dua kali aku ngencang tinggal setengah botol dah. Mun dak Trengganu & Kelantan tauk benda tok lebih sedap dari budu, nang abis diimport daknya. Tok, aku susah ati siney nak meli benda tok. kelak ncarik kat tamu Miri. Best cerita kau tentang dak korga di Los masa dolok. Sebelum arwah Freddy ninggal, aku selalu jumpanya dengan Henry (Hj. mohd) solat kat Masjid Piasau.

    ReplyDelete
  22. Al Fatihah ...lamak dah kah Freddy ninggal ? Bini nya Kak Limah sinae masa tok ? Henry tok adik Lesly kan ? Nya tek lamak tok di MLNG , Dolt ?

    Lupak madah tek ngan Dolt ....nang tabik mek ngan nya ...belum bertega gik hard disk kawan kita tok . Nae dak lain anak anak arwah Freddy kah ?

    Check ngan tak orang ....arwah Freddy tok ...beradik ngan dak emak Julie Lack ..Los Lutong kah ? Julie masa tok magistrate kat Butterworth . ....

    Dolt , sungguh kita duak d btu lok ...ginae sik bertemu ? Masih kat MLNG pun rumah kitak kah ?Rumah kita bukan nya jauh ...arum bulak mun kmk bukak botol rusip ...dapat u cium .....

    Dolok masa kat Los satok ...sebelum pindah rumah Nek Ayot depan rumah dak Kamal ....ada rumah ijo depan rumah kmk ....Buang nama nya ...anak nya nama Ali . Ada gembar laki dalam korga tok . Kakak dak nya nama Hajijah ...mun sik salah ...kahwin ngan Lamit atau Damit ...nya kerja perintah ...diam kat los perintah kak ya .

    Lamit tok ..ada abang ..nama nya Bang Zainal...laki kepada kakak dak Rediah amran , Kak Limah .

    Balit ngan dak ali Buang ya tek ...dak tok pindah ke kpg kat Masjid lamak ...berbelakang ngan rumah sidak cikgu Jijah ...nok adik nya doktor gigi kat Miri ...ke rumah dak tok lah kamek berbasikal meli Rusip....Best Kamal...sik pandei molah ...makan cham ya ajak ...sik tekgin .....

    Patut time ya dah kita duak molah blog tok . Udah di kenang nae nak molah mun bila bertegur sekadar ' Hi ' ajak . Sampei bila Hi ya . Cah lak ikir !!

    ReplyDelete
  23. Aku pun sik ingat bila Arwah Hj. Freddy tok ninggal. Mun sik silap aku dua tahun lepas. Henry tok abang Leslie, adik Leslie nama Junior. Sama geng main lastik di Los marek. Nen, sik aku kenal ngan nok nama2 dipadah dirik ya, aku empun memory bukan bagus gilak. Dah selalu kenak upgrade jadi low grade daknya. Lom jumpa lagik ngan rusip, tapi budu tauk siney nak dapat. Masa arwah bapa idup dolok, benda2 tok nang sik masok umah kamek. Sik nya suka. Belacan pun off limit juak. Yang boleh cencaluk ajak. Lama2 bila kamek orang dah besar, barulah belacan dapat masuk umah. Ya pun mesti diseal benar2, mun sik kenak buang dalam tong sampah. Sik tauk kenak nya gelik gilak dengan benda2 tok. Mun ngikut kajian dari Lab Mad 3/4, belacan, rusip, budu and benda yang sewaktu dengannya tok ada anti oksidan boleh awet muda coba tanggar dak ompuan kelantan, and boleh buang tosik dalam badan. Mun ada racun mesti ilang oleh belacan tok. Mun sik cayak coba taroh racun ipoh sama nga belacan gerenti neutralised nya.

    ReplyDelete
  24. Dancy,

    Henry Carrol(Hj Mohd) bukan kja MLNG. Nya Kja sama ngan kamek di BCOT tapi nya bahagian Fire Officer di sitok..Nok kata kau Lamit ya nama nya Tamit. Nya tok pernah jadi striker Los United dolok.Abang nya Zainal pun ku kenal.Ensem orang tok tapi esmu muka nya selalu macam susah ati ajak...

    Anok nama Buang kata kau ya sik aku ingat atau nang aku sik pernah nangar.

    Ya lah dancy, setakat Hi ajak sik sampey ke seney...Rupanya kau tok terror Rusip juak eh.Aku mun sik Mak Assan mat kong, sik aku kenal rusip....Ngak tauk aku belacan ngan mencaluk.

    Kamal, benar kata kau belacan boleh ngalah Ipoh..Jangan kata Ipoh, Perak pun boleh cair kenak belacan tok..

    ReplyDelete
  25. Ney tuju Assan Kong tok. Dol, mun kau ada nyimpan nombor hpnya, suruh nya masok blog tok. Dol, Sedek dak Sani ada kat Bintulu, nya jadi boss kat UPM Bintulu. Suroh nya molah kajian tentang rusip. Aku masih lom ada free tok, ari sabtu atau minggu baruk free, boleh aku carik rusip di Tamu Muhibbah. nang nyaman rusip tok, kalah budu dak kelantan. Mun dak Trengganu tauk memang kata daknya, "Takdok guno makang budu, nyamang lagi makang rusip."

    ReplyDelete
  26. Sik ada aku nyimpan HP assan kong...coba kau nanyak ninggal bapaknya kali ada...mun sik kenak sumpah kau...Cilkak lu selalu kata nya marah ngan assan..
    Sedek dah lamak di UPM tapi aku sik ada nangarnya di pasar..Ku muji Sedek tok lidah nya nang best..Dah dekat 20 taun Di malaya, sik juak lupak cakap Sarawak..

    Ada kau jumpa Dolah Sani kah?? Deden pun sik ada masok lam tok..

    ReplyDelete
  27. Dolt, kenak nama Assan Kong cam ya ...bapak nya cina kah ?

    Ada u nangga gambar tanah runtuh diantar kmk tek ?

    Ngantar lok....kelak sambong gik .

    Salammmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    ReplyDelete
  28. Dancy,

    Memang Bapak assan ya cina, mualaf bah..Nama sebenar bapak nya Fong tapi ngancam lagik disebut Kong, ngambik Macho tek konon.....Urang tua tok lok ninggal gugok dari basikal on the way pegi sembahyang ke masjid lutong..

    Tanah runtoh kat ney cerita kau tok? Bukan nok nimpak Shell Filling Station debah Canada Hill Kah?.Ku dengar duak jadi mangsa runtuhan tok...sitoklah kamek selalu bermain dolok...

    Awina Aku, Magandang Gabi....Salamat Po...

    ReplyDelete
  29. Dancy,
    Ninggal Bapak Assan tok memang asal Cina, nama nya Fong tapi nya rasa glemor di tunggah Kong..Mungkin nya ada nangar Cerita King Kong dolok...

    Sik ada pun gambar nok di antar kitak ya....Tanah runtoh di siney cerita kitak tok kah?

    Awina Ako...Salamat Po...

    ReplyDelete
  30. Aie...dah duak kali mek antar ....makei emel u ..pangnam....atau salah emel ...
    awok...gambar tanah runtoh kat shell, parkson miri ya ............

    berik sekali gik emel u...kak ya sembur dolok...selalu cm ya bah..........

    salammmmmmmmmm

    ReplyDelete
  31. Hahahaaa...Dancy, aku pikir kau antar lam Nae ..Tek? Puas aku keluar masok lam ya sik juak ada.Abis minyak disel aku..Rupa nya lam e mail....mel aku pangnam999@yahoo.com

    Macam ney jam aku tok? Masih sik ngam kah??Mun masih juak sik bagus kelak aku ngembak jam tok jumpa Wak Jam.Kelak nya nawar kunyit.....

    Magandang Gabi Parey...Salamat Po...

    ReplyDelete
  32. Los bujang dolok depan rumah kamek. Masih ingat lagik dak reduan ayup, irhan sahari termasuk pak onong. Sani kamek juak ikut geng tokrang belajar molah lampu dari buluh. Hebat juak kreativitinya. Kalau zaman kinek tok udah pasti banyak berjual di Handicraft. Waktu ya kamek orang masih kecik.

    Yang bestnya, los bujang toklah tempat kita orang mandi kerana nya ada kolah. Simpan aik banyak-banyak sampei dada berenanglah kita dalam ya dua tiga orang. Kamek ngan adik radiah pak meran, Awik selalu mandik di sitok.

    ReplyDelete
  33. Jamel,

    Kau ada gambar los bujang tok kah? Mun ada kirim ngan aku makey Email pangnam999@yahoo.com

    Banyak kenangan los tok.Dak Wan Azhal, Ibrahim Arbi, Osman Ismail dan sapa lagik, semua pernah jadi penghuni los bujang tok. Di rumah tok lah juak kamek masak manok apek kelab nok di sembelih oleh kamek orang..Bego apek mencarik manok nya bila bangun tido petang nak merik makan manok nya...

    ReplyDelete
  34. Dolt,

    Aku ada plan rumah di los dolok. Boleh dijadikan rujukan untuk kita mengenalpasti kedudukan rumah dan keluarga di los dolok.

    ReplyDelete
  35. Jamel,

    Bagus lah ya...dapat kita target siney bilit apek kelab...senang aku melastik nya, biar melompat nyonyah kelab...

    ReplyDelete
  36. Benar kah ndak los bujang tok, dolok ada juak kamek nangar ada pempuan d los bujang ya.girlfren cdak bujang cya kalik kah o.Ada los bujang yg tengah dolok depan umah kamek ada talipon, ya lah kamek berebut makei, tapi gagang nya pandei gigit, mcm ada karan. bila bercakap terpaksa teriak,bercakap mesti cepat mun sik kenak gigit telinga kta.sampei knek aku mikir apahalnya gyakah.

    Nostalgia juak los bujang tok eh, tapi kamek takut masuk dlm,mak mek madah ada antu d cya.maksud kamek los bujang yg kosong lah.

    ReplyDelete
  37. Rediah,

    Aok kamek pun pernah main tepon tok.Tapi sik ada tepon sapa2 lah sebab sik ada kawan berisik tepon masa ya....pasal nya pandey ngigit ya mengkali nya suka nangar telinga kitak kali...Kamek sik pernah kenak gigit pun..

    Nok antu kata mek kau ya mengkali antu Pak Onong kali..

    ReplyDelete
  38. Dolok kat sialah Siman Tot kenak karan. Masa ya nya ngemeh wire karan. Mungkin karan ya ngekot arus aik kemehnya, lalu sampei ke burongnya. Nasib sik angus burongnya.

    ReplyDelete
  39. Nok pompuan kata kitak ya.. nya banyak,, kadang-kadang dak squaters (sg baong) pegi ke los tok ambik air, nyesah baju, mandi dan sebagainya. Kadang-kadang bini dak polis ya ada ke los tok ngambik aik cuci kaki al-maklumlah free ajak. Sik juak menafikan mungkin ada juak gf daknya singgah sebentar...

    ReplyDelete
  40. Dolt,pak Onong endang Jepun tulin.Ada anak buah nya kerja se opis ngan kamek. Lekak nya kawen nya pindah jalan kelabu lekak rumah dak Ramli hj lani bedepan ngan rumah Song betemu belakang ngan Salleh Kiyai besebelah rumah mat Kilau. nya tok guru tari.sik taulah Kamal pernah beguru ngannya masa ngekot Sri Tarina dolok marek.

    ReplyDelete
  41. Lan,
    Nang benar Pak Onong tok originally Jepon..Aok nya tok pun guru tari juak.Mun sik salah aku nya ada kumpulan Tarian nama Nongsari dolok...Tah betol kah sik nama tok..Berapa taun kah kitak orang tingal di los cermin dolok kah?

    ReplyDelete
  42. Kenak tinggal dak soldier Jepun kah ...? Atau lupak di surrender sama ...


    Nya tok kenak tapok dak org kita ....kali ?

    Salammmmmmmmmmmm

    ReplyDelete
  43. Dancy,

    Nya tok bukan askar jepon dolok, tapi nya mekanik molah meriam ajak....ya pun masa di medan perang ya tukang ngepam tyre kereta Tank ajak...sampey ningal tedah nya sik pandey reload meriam..

    ReplyDelete
  44. Dolt,aku ndang anak los jati,lahir dilos sampei kmk pindah taun 1981.Arwah AMCO ia bukan jepon perang,bapanya jepon nok bedagang.

    ReplyDelete
  45. Yalah mel, jepon bapak AMCO tok bejual umey di simpang pangong Miri Theatre dolok besebelahan ngan bapak dak Erham Sahari bejual pisang goreng...

    ReplyDelete
  46. Dolt,ndang bagus utak ktk tuk.sik banyak urang los ingat tempat bapa dak erham bejual cucor bedepan dak Yu lan Plaza.Arwah nek hj lani pun sia juak.Gerai sidak panjang debah pokok Pulo.

    ReplyDelete
  47. Salam semua apa kabar tek...tok nok nambah sikit pasal famili dak carrol tok...Nan/dolt waktu opp tok tek aku minum di kedae piasau phase 1, tekejut aku di tegor si Jeffery adik sidak Henry...panjang juak cerita kamek duak...sik di sangka nya tok maseh kenal ngan aku lagi...udah 30 tahun si berjumpa...

    Kata nya Lesley, Elvis, junior kerja di brunea cuma nya tok ajak kerja di miri.Henry kerja di Btu...nok beradik empuan sidak sik aku nanyak sensitip...sik sempat aku madah hal blog tok ngan nya...kotan nya bergaut gilak nok ngantar bini ya keleja...

    RM, Mun sik silap kamek Arwah nek hj Lani berdagang di taman seroja dolok...kerna mee nya naman selalu kamek ke sia kedae nya no dua dari ujong jeraya.

    ReplyDelete
  48. Lan, nang benar ada pokok buah pulor depan panggong Miri Theatre dolok...Ada juak pokok buah nyior di sia.Banyak burong pilim masa petang ari...Debah pokok tok lah daknya bedagang cucor pisang...Masa ya sik beduit gilak, abis2 bapak kamek meli segek sorang ajak..Mun kinek tok kita meli sepengayak sorang untok anak2 kita...Alhamdulillah berkat kita pernah idup susah dolok...

    Mael. Henry Carrol ada ngan aku di BCOT. Nya jadi fire chief di sitok...Dah Hji nya tok...

    ReplyDelete
  49. Dolt,
    Nang benar dolok mun rang tua kita tapau mesti cukup2 sik kurang sik lebih sama rata...ada kongsi sik ada diam....
    Mun nemiak kinek tok makan burger mauk 2,paha ayam mauk 3, kentang goreng, kentang kental ngan macam2 lagi...untung bah sidak nya seratus kali bagus dari kita...
    Kita dolok mun udah boring melistik buah asam pakae ulam...ya lah rang tua kita suka nanam pokok asam...pakae kita berulam

    ReplyDelete
  50. Dolt,
    Tepaksa komen dipecah2 mun telampau panjang pandae jam komputer tok...
    Sukur lah mun nya udah jadi pak aji...gia kita sik ada nok di tunggu lagi...aku pun ada berpikir gia juak...
    Pasal si Jeffery tok senang ajak boleh di kontek, tauk udah aku ginea nok encarik nya.

    ReplyDelete
  51. Aok mael, jangan panjang gilak.Kelak jem.Nya jem bukan apa..Gelik pc kalau kenak nok panjang...

    ReplyDelete
  52. Mael,benar kata kau,kebanyakan rumah dilos ada pokok asam tapi pokok mangga Mangkai juak yang nyaman dilestik,Dolt,dolok belum ada cucor pisang Bugis ya cuma cucor pisang tandok dikerat lencong.

    ReplyDelete
  53. Lan nang benar dolok yang pemos di cucor ialah pisang tandok..Kalau pisang pisang biasa nya di goreng gia ajak.Sedap pakey makan nasik panas2..

    ReplyDelete
  54. Lan,

    Kita lupak asam mempelam rumah dak alem. Sapa berani nak ngambik asam mempelam ya, sitok sia jak begantung botol jimat. Yang ada cuma yang gugok ajak, ya pun yang masih kecik atau yang udah malak.

    ReplyDelete
  55. JB.. Ingat jua ngan empelam dak alem,kat ya kita selalu lepak,antara rmh ktk ngan dak nanyi ada paip tempat duduk selain gelanggang goli.mun sik disia tempat meeting kita ,belakang geres kereta bapak ktk anok ada pagar begolong ya.Dari rumah nuai (masa ngaji)boleh tembus kerumh dak Alem nak nanggar tv sebab dindin ya betebuk.Rumah yang mula2 ada tv masa ya,rumah nek Jijon, kak ya rumah Kassim keram barulah rumah Alem.Bila nak nanggar katon Giant Robot, beduruk mbiak los kerumah nek jijon atau kassim.semenjak ada tv kurang sikit mbiak main dipadang waktu megerib..

    ReplyDelete
  56. Lan, mun sik salah aku depan rumah kitak orang ada pokok sabun besar...Lindong ajak rumah kitak masa ya..

    Bila nak nangar Mohamad Ali boxing selalu aku nangar dari atas pokok di rumah dak alim.Sik berani masok..takut kenak gusti bapak alim...

    ReplyDelete
  57. Dolt,debah pokok dilaman kmk ya lah dak los main goli,yang masih kmk ingat dak awang itam,dak taib lai,dak anak mangkai dll.Bila nanggar tv rah dak alim kita nei ada can dudok first class,ia tempat dak pompuan tua mudak.

    ReplyDelete
  58. Rupanya ada tempat main guli debah pokok ya tek.Sik lah aku pernah nangar gelangang goli tok dolok.

    Ya lah Lan kita sik ada kelas masa ya hanya bapak kita sik mampu meli TV...Lom cukup duit..Kinek tok kita boleh meli duak tiga egek TV, sik juak be kelas2 kita..ngan tamu kita..

    ReplyDelete
  59. Dolt ;
    Ingat lagikah cerita " Revolusi D` Mental "
    Cerita ya kita dapat dari rumah arwah Pak Onong aku sik sempat baca book ya.

    ReplyDelete
  60. Aok elly, ingat aku buku ya...ada aku macha book tok tapi sik concentrate gilak, sebab banyak gilak aktivity lain yang lebih narit perhatian kita masa zaman ya...

    ReplyDelete
  61. Buk yalah dibaca Tn. Hj. Nordin kassim. Pakei merik semamngatnya. Kinek tok dah kaya urang tua tok. Aku pun ada maca buk ya tapi sik abis, mun abis nang kaya juak aku. Kinek tok kaya nok pakei malit roti ya ajak aku tauk.

    ReplyDelete
  62. Jangan macha alang2 kelak macam pak onong, asal megang book ya nya nangar kulit ajak...lamak2 nya mpun tinggal kilit ngan tulang ajak...ninggal tedah.

    ReplyDelete
  63. Benar kata kau ya Dol. Mun maca mesti maok diikut.

    ReplyDelete
  64. Jangan megang buku ajak,nok di dalam ney kita tauk gambar apa nok di liat nya.Jangan2 gambar aaaaaaa,malas ku madah!

    ReplyDelete
  65. AAAaaa ya apa mos? Sentsitip kalau bunyi ya mos...Mun Lihi negnar kelak katanya kau nyindir nya kelak..

    ReplyDelete
  66. Dol tekejut aku nangar gambar aku lam tok.Ko pakey ajak nembiak los jln satok lagik bagus.Ney gambar kita duak sik ko engkah lam tok.Engkah ajak Dol pakey tangar sidak.

    ReplyDelete
  67. Gambar kita duak angus Mos...Kamal sik ingat onn flash light...Sekali aku mukak, gelap macam muka keson ajak kita duak...Mgu depan kita begambar agik...

    ReplyDelete
  68. Sik ingat onn flash boleh dimaaf,asal jangan lupa muka cover.

    ReplyDelete
  69. Flash udah on tapi kalah kenak kaler mos...

    ReplyDelete
  70. Ya aku ndak nukar kaler ku gan warna ungu,sak sidak Bekam silor mata nangar aku datang.

    ReplyDelete
  71. Kalau unggu bahaya Mos, dolok aku ada di kepong Ular unggu semasa motong pokok temedak nok di kebon talip....nasib aku cepat, mun ndak udah jadi arwah mos...

    ReplyDelete
  72. Bukan lupak on flash Dol. Aku pikir nya semitek. Bila gelap pandei nya mukak lampu. Dol, gambar kita duak atas batang masa kat sungei pang ya jangan ditaroh dalam tok Dol. Kenak tutup blog tok kelak, ya dah kira 6 X ya.

    Lan, mun bradak baruk sik mukak cover. Lelah ajak kitak urang posing maut.

    Moss, ada sigek lagik gambar kau. Nok macam Hang Tuah ngembak pisok ya. Kelak aku e mail ngan kau.

    ReplyDelete
  73. Ada aku nangar gambar ya,kedak paksaok jak aku sia.

    ReplyDelete
  74. Bukan macam paksaok, nang sebigik macam Bomoh Kelantan mos...Bomoh nok belawan ngan Keluang man..

    ReplyDelete
  75. Mun keluang man sik hal,jangan cicak man ajak.Cicak man ya Kandar gan Jali pomen empun gelaran ya!Mun di tauk sidak duak susah kelak!

    ReplyDelete
  76. Salam semua warga Los, lamak sik masok lam blog tok.Baruk ari tok sempat mencarik password yang ilang..

    Seney pegi nemiak los tok kah? Jangan jangan nangar wayang free di kelab kali.

    ReplyDelete
  77. salam ngan semua otai otai los, kmk bkan la sezaman ya tapi ayah sezaman kitak otai otai ya la heheheheh... cita pasal arwah pa onong, mun kmk orang nunggahnya nek onong, yang kmk tauk arwah ada ngajar tarian pirin lok kat depan umah nya di phase 3, tapi ya masa time kmk orang gik skul rendah tahun 80an... suka diat orang menari sia, tang anak angkatnya nang benar, nya suka molah olah dan menin palak arwah nek onong, kmk orang pun sama juak berkawan tapi yalah, sik sama palak tang 2, 3 barang jak... nak salah kmk 2 anak angkatnya, pompuan sorang dah kawen, nok adiknya laki dah sik tauk sine tuju, kak orang tua ya ninggal lalu ilang tah ke sine... tapi yalah ada sigek sikpat dilupak kmk orang miak zaman baru heheheh masa time kekecik lok depan phase 3, nek onong carik anaknya sampe keliling perumahan hahahahah... anaknya main goli kat padang belakang umah kmk orang (kinek tok rumah batu dah sia)... tapi walau pa pun kmk sempat juak nulong ngalik liang lahad nek sonong dari mula sampe abis ngan arwah wak (tukang gali kubur sg baong)... masa ya banyak juak belajar ngan wak pasal dunia gali kubur tok dan sampe nek tok sik lupak...

    tapi suk juak nengar cita otai otai los cermin... ayah dolok da juak cita zaman 60an ngan 70an pasal miri, los, ngan upa hidup zaman ya... best nengar, los cermin, los bujang, pa gik ooo... memacam la hehehehe

    pa pa pun tahniah ngan kitak bang sebab bukak blog... leh juak kmk orang nembiak 80an tok nerus merujuk ngan nengar cita dak otai hehehehe...

    benar kata dak lain, miak lahir tahun 90an ngan 2000an sikkan kenal gik pa dimain atau dipolah zaman ya, ya pun miak kedak kmk orang yang lahir 80an sempat juak merasa tekih tekih heheheheh

    ya ak coteh kmk orang.... keep in touch...Asalamualaikum

    ReplyDelete