Wednesday, December 24, 2008

Rockers Dari Los lok marek...

Guitar antik Kamal...nok di mbak ke ulu ke ilir sampey kenak teriak Kak esot (Bini Mat Hj. Uni)..Tiap malam recording te kiak kaong sik tentu pasal...Sapa sik nait angin.



Hari sukan inter school di padang MDC dekat Tamu Muhibbah Miri....1976.

Bergambar ngan classmates (Form 5B) University LSW masa hari Raya pertama 1976 di depan Kelab kebangaan nembiak los......Jaik ati ngenang Kelab tok eh.....




Belakang sekali: Edwin Hj Dawi( Anak nek Dawek)/Aku
Tengah: Bohari Morshidi(Abang Sidak Zam)
Depan: Hassan Mat Kong/Kamal.
Duduk atas tangga University LSW....






Tok masa masoh tapak kenduri kawin arwah Japar Chol di rumah pengantin pompuam di Pujut Corner....Nambiaklos memang pakar pasal nuci tapak asal ada makan free dan rokok batang....



Duduk atas tangga kiri ke kanan: Keria Lai/Mariani Lai(Kakak Keria Lai nok molah BOB Pak yak sik lelap tidor)/Pompuan sorang ya sik jelas sapa/Baju putih belakang sekali pun sik nampak.
Derdiri diri ke kanan: Aku(megang botol)/Awang Itam/Mail Sahat/Mahmud Mahari/Nan Tompel/Aem/Jali(BOB) Pak Yak(Hero Hindustan Kpg Weles).

Sik Ingat apa polah rumah Wak Lai tok....Nok di padah betunang Bob sik juak...


Berdiri dari kiri ke kanan: Aku/Sarip anak Ngah Kadir/Awang Itam/Abu/Nando(Arwah)/Keria Wahab/Kamal/Den Awang(duduk).

Tok didepan rumah Lias Bakam nunggu makan free nikah Joji.




Berdiri dari kiri ke kanan: Awang Itam/Aku/Talip/Kamal.
Duduk kiri ke kanan: Den Awang/Keria Wahab.
Tok masa nunggu Bas depam kedey Yang lo(Masek ada Kinek tok mun sik salah aku), nampak juak rokers lain jauh di belakang nun.Perati kan seluar bellbottom sidak ya.Tapi masa tok nembiaklos udah switchover makey Jeans.



Dari kiri ke kanan: Awang Itam/Kamal/Aku(Dol Udin)/Abu(Roker Bintulu)
Lam bas Bakam, tok masa hujung minggu maok pegi kenduri nikah Joji anak ngah Man (Kazen aku) di Bakam..Joji tok abang Lias Bakam bah, sapa sik kenal Lias? Activity macam toklah yang paling seronok sebab ada peluang tayang gaya dirik empun dengan rambut, palaian serta olah masing2






79 comments:

  1. Assalammualaikum Dolt ,

    marek dolok miak los laki laki nang geng keras . Mun ada nya tok ...nyanun pun ada ...nang pae-mos ( famous ) ktk org dolok ...mun dak nae sik nyangkut dak pompuan Lutong ngan u ...hehehe...

    Ya rupa muka kitak gik bujang marek ...plus pae-sen ( fashion )bell bottom masa ya ...lain gik ngan rambut ....cara bergambar pun stylo.

    Ya ajak lok..salam ngan bini u plus family .

    ReplyDelete
  2. Ada gambar kita kat beranda depan kelas kelak aku scan & email ngan kau. Aku masih ingan Lai Su Ting, baruk kinek tok aku tauk amoi ya kacak. Nya banyak merik gambar dengan aku dolok, last aku jumpanya dalam taun 1981 di airport sibo, nya ngan kawan lelakinya. bila nya nanggar aku lalu ditinggalnya kawannya lau berloyar dengan aku sampei di Miri. Aku pun sik berapa ambik pot dengannya. Patricia aku jumpa last year kat boulevard, nya nang masih ingat ngan aku walau pun dah lama sik jumpa. Soon Tet nang sik kenal terus ngan aku, bila aku remind nya tentang Abu Dam, baru nya ingat.

    ReplyDelete
  3. Oi dolt masa tok mun sik silap baju jenis Admiral pamos makae seloar levis red tap, maseh aku ingat lagi baju awang ya memang nya pun favorite...sinae2 nya pergi mesti nya suka makae baju ya..

    Masa nok nunggu bas kat kedae yong low apa ndak kah di pikir kitak orang ya...macam susah ati ajak...tok memang pulang dari nanggar wayang cerita indonesia ndak...munkin cerita sedih maseh feling kah....hehehe

    blog kau tok lain sikit dolt...masok jangan sik masok cabik padi tokkkk.....lalu lesap dalam mutiara 1...kenangan relity dan angan2

    ReplyDelete
  4. Dancy,
    Maap eh lamak juak kamek nak respon ngan kitak orang sebab kamek berayas kerja malam nganti sidak krismas...Nang benar pemos masa ya tapi ku rasa sorang pun sik sedar pemos kah sik kerana leka gago ber pesen.Malar bediri depan cermin ngator rambut...seloar jin nang sik lepas..Makin abang kamek nak tua ya(Geng Bintang di gelar miak los).Nya tok suka makey seluar Amco,Baju Arrow,spender Boyak,cermin mata reben(Ribbon).Bila nya nangar banyak orang, sengajanya bepusin pusin nak ngesor pakaian nya....ingga juak nangar perangey sorang sorang...

    Rasa malu ada juak bila nangar muka dirik empun berambut panjang.Tapi masa ya rasa paling macho kata orang..mun jam tua tok aku ngumpol rambut panjang,arum bulak dancy pun muntah nangar aku..Hahahaaa.

    Benar juak bila aku macha ada sorang yang komen pasal rambut dancy dolok pendek macam laki.Olah pun nampak ganas juak sebab aku selalu nyelin bila kau melimpas rumah kamek di los cermin.Rindok juak nangar bila kitak orang se geng ngan dak Rediah, Amoi kelang kelus dari library atau sekolah...Kadang kadang ada juak aku beranikan dirik negor kau "Hai" kata aku>"Hai" juak kata kau...Lam ati jadilah ada respon(Suk sendirik kata orang).Ngaknya sorang pun sik ada ati nak begerek antara kita se los masa ya.Mungkin ada banyak sebab sebabnya.Satu antara sebabnya ku rasa kerana kita rasa macam adik beradik.

    Bah jangan panjang gilak,aku lom mandik tok.Baruk bangun tidor.....Insyallah jumpa lagik kelak Selamat menyambut Awal Muharram and Happy 2009...Azam lamak dah settlekah?

    ReplyDelete
  5. Kamal,
    Kelasmate yang hampir selalu ku jumpa bekeliaran di Mall/supermarket Miri ialah Marry Liew nok di gila gila kita dolok.Yang tergila sangat ngan Marry ialah Cikgu Jemat dengan Sani Bujang..Sampey kinek tok Marry sik kawin,sayang betegar gia ajak "enjen" si Marry tok.

    Chong Sun Tat dolok selalu jumpa aku di BCOT.Masa ya nya jadi ejen(Supplier) mechanical seal untuk plant kamek..Mun dah kamek duak bertemu sik abis cerita mandik telanjang di Abu Dam...Lai Su Ting sik pernah aku jumpa selepas kita graduate dari University LSW...Ngak aku ada jumpa Chong Su Tit di kilang Papan nya di pujut corner...Entah apahal lakinya masih cemburu ngan aku.Di teriaknya aku bila bekelakar ngan Chong masa berondeng meli kayu di sia..Terok pucau tok..Mun dolok marek, ninggal miak tok ku bedal..

    Patricia ada juak aku jumpa tapi nya sik negor.Mungkin nya nangar muka aku dah faded,sik ensem agik..Kelak aku masang pemanis baruk nya tauk..Ngembak bungkus kelak...

    ReplyDelete
  6. OOOMael...coba masok ....nangar sapa gugok ke laut...

    Nang real dan evergreen kenangan kita duak bekelaie ngan pak cik wan dolok...Di BCOT tok mun ada orang cerita kelahi, memang sidaknya nyuroh aku rewind cerita kau nak betumbok ngan pakcik wan....dah ya semua keluar aik lior nengar last part bila pak wan mukak bunga sorang dirik.Kita duak dah betapok lam engin room Kapal Mutiara 1....Dah ya kail pakcik Wan nyangkut oleh aku di Jeket E..kenak marah agik kita duak.Nang bala ajak nimpak kita duak masa ya..Masih kau ingat macam ney Pakcik radio nungah Andy Carol di Tukau A "Tuka A Tuka A Tuka Jeket Ehhh" Kata nya...Sekali nya mukak casing walkie talkie nya, rupa nya Screw driver ku simpan lam casing radio..Manas agik orang tua ya..

    Mael, mika sedih lam gambar ya bukan apa..sebenarnya muka sik cukup tidor kak nangar gendang di Bakam...Kamek masa ya baruk balit dari pangilan Joji(Kazen aku) di bakam..Rok abis masa ya.

    ReplyDelete
  7. Dol, aku sik pernah jumpa Mary. Kamek duak student yang paling muda dalam kelas 5B masa ya. Aok nang rami nembiak nok minat ngan nya dolok, tapi si Amrat sik ada yang minat. Aku pernah berkawan dengan adik Patricia dolok, Susan Chee. Sik lama aku berkawan dengannya, aku boring bila nya suka tergesel2 dudok dengan aku, bukan tauk depan orang tua. Mun nya nak jumpa aku terus nya pegi rumah kamek dolok. Masa ya aku bukan pandei nak bergerek, lepas form 5 pun aku sik ada girlfriend nok special. Sik tauk apa hal, mungkin terlalu aktif dengan aktiviti lasak. Masa aku jumpa bini aku pun sik lama bergerek lalu kawin, aku jumpa nya and aku madah aku nak kawin ngan nya. Just cam ya ajak. Sik ada cam orang alin ke hulu ke hilir berkepit macam blangkas. Tapi kinek tok lain, kamek duak laki bini dah jadi best friend nang sik dapat dipisah. Mun nya sik ada nang gelisah rasa, mungkin macam ya rasa orang bergerek marek. Tapi aku bergerek ngan bini aku bila dah kawin.

    ReplyDelete
  8. Ya lah Dolt rang tua kita dolok lain sikit mesti ikot kata sidak, kata sidak ajak betul ya lah molah kita jadi manas...mun sidak dah kalah...sapa makan garam dolok...jadi apa bila jadi bapa kita banyak diplomasi dengan cara perundingan...baruk ok kankankan(teka siapa selalu cakap macam ya)

    Kadang2 kita sik dapat nerimak semua pendapat mun sik betul...sikit2 bukak bunga nae boleh jadi...nae ndak lesap kawan....

    Ya lah lumrah kehidupan...macam2 ajak di tempoh dan di rasa supaya mendewasakan kita. Kadang2 mun di kenang balit apa sebenar puncak molah rang tua ya marah...

    Ada lagi cerita di jaket ya dolt.Entah macam nae tek kah radio kamek duak plate bateri...masa udah nok masok maghrib nya udah gelisah kapal mesra belom datang ngaii kamek dua.Di ambik nya paip kak ya di pukol nya tiang platpom...aku tok ambik don no ajak...masa ya nya tok nang pemanas...sik ada angin sik ada ujan pun laut begelora...

    Patut rupa kitak rang macam apek kurang candu...merengok ajak...padu kehabisan ladus (rokok)...masa tok nang rasa dah gap...

    ReplyDelete
  9. Mael,

    Tauk aku sapa madah Kan kan kan..tapi lom abis gik ya...ada nok version panjang...

    Kan kan kan , ney ndak hehehe katanya...Orang tok dah ninggal Mael...Kesian nya tok bait ngan kita sik pernah marah...Ndakkah nya tok ku padah Mathematic teacher Sim Choon Hee Dolok? Ingat kau ngan Sim nok sot tok.Engineer Bython Ring bah.

    ReplyDelete
  10. Kamal,
    Mun ingin nak jumpa Mary Liew, pegi jak rumah sidaknya di Piasau garden No.170 mun sik silap aku. Tapi sik guna kau nak ngechong Mary agik bah...dah lambat Mal...mukanya masih ngam tapi sik gerenty Umh. Ada kau jumpa si badol tagar mal??nok dari Bekenu dolok bah...yang kemetot ya....Lamak juak sik nangar nya ya.Jangan2 dah kenak posting ke Iraq...tukang ngepam tyre kereta Tank..

    ReplyDelete
  11. Sorry Dolt , baruk terbaca blog ktk .

    Ngelakak sorang dirik baca kisah ktk negor kmk . JAdi ...sekali lagik " Hai " ngan ktk ........( mesti jawab ...dalam ati pun cukup....apa kata u ...ada respon ...)

    MAsa dolok kmk empuan los sik gilak rapat ngan dak miak laki los .....apa tah lagik minat ....entah lah ...mungkin adik beradik laki kmk banyak ...semua berkawan ngan ktk org ....kmk empuan nak gaok pun paksa cancel sbab banyak gilak spy dak abang abang.

    Pokok nya dak abang abang boleh gaok ..kulu kilir ....tapi dak adik pmpuan tetap dak nya ambik pusing . Sekali sekala kenak warning .NAe u berani ...sungguh pun kmk nampak ganas...........dengar kata juak kmk nok di warning orang .

    Mekin bapak kmk ...nang sik boleh menjawap nya ...bak kata Mael ...kadang kadang kita sik agree ngan apa yg di kata dak nya ...apa boleh buat . BApak kmk belum gik kmk terngangak mulut bapak udah sound " jawap ko ....mun maok gigi bertarabor " ....nae lah berani ...ngak ya gigi kmk ...

    Selamat Tahun Baru 1430H dan 2009M.

    Salammmmmmmmmmmm

    ReplyDelete
  12. Dancy,
    Yalah kata orang tua jaik2 ada abang ganas, selamat juak kita.Lebih agik kitak pompuan patut besukor ada abang yang perihatin nak nyaga kitak.Sapa agik mun sik sidaknya ndak?. Bapak kitak eboh cerita,sungoh kita bukan rang lain, nang langsong sik pernah kamek berani nak negor nya dolok...Bukan nak nganok, muka bapak kitak boleh mengalahkan cukak...heheee...tetak sorang dirik kamek tok.Nasib mem sik ada di rumah...Mun ndak kenak cas gila...

    Bah aku nak tidor lok.Baruk balit kja malam tek..

    ReplyDelete
  13. Dol, rumah Mary ya 170 atau 160 aku pun dah lupa. Yalah sayang juak enjen mary tek, tapi aku rasa blok nya masih bagus , Dol. Cuma gasket ajak maok ganti, sebab walaupun sik dipakei maok nak bocor juak gasket, yalah nyuroh minyak tumpah lalu kerin bloknya. Anak Singh nok dudok sebelahnya dolok Amratpal Kaur, pernah kau jumpa Dol? Aku mun jumpa pun sik aku ingat, sebab muka dak tok semua tang sama ajak tanggar aku. Mael, ney gambar kau sampei kinek tok sik ada. Kelak mun kau balit ke Miri, carik dalam peti besi dibah katil kau, pas ya scan and taruh dalam tok. Jangan gambar baru, carik gambar dolok marek, mun gambar baru sik ada orang kenal. Lepas reunion kelak baruk kita nyimpan gambar terkini kita.

    ReplyDelete
  14. Kamal,
    Aku pun sik berapa pasti no. rumah Mary agik...ku rasa 170, nok sik jauh dari Bounty..Amratpal Kaur ku dengar dah jadi pelakon di Mumbai..Rajin rajin kau nangar wayang dari Mumbai, ney tauk ada nasib jumpa Amrat.... Eran aku mal, ney pegi miak los lain. Tang kita ajak ngelakar lam blog tok..Sik patut dak lain dah sik pandey becakap lagik..

    ReplyDelete
  15. Nang stail daknya. Dolok masa aku mula2 mukak blog, nang aku sorang ajak kelakar, pas ya bila Wahab masok kamek dua wahab ajak kelakar. Sik lamak pas ya ada dak lain ngikot, pas ya ilang lagik. Zaly Buang tek ada masok dalam blog nembiak los. Aku dah link blog kau dalam blog aku senang sidak ngecek.

    ReplyDelete
  16. Dol
    Serita koi jek. Amin aouh nyeh ( bek Tg Kidurung dien ) aouh pun kah ?
    Koi kakal berejeh sakai Telekom, taun debeh ribuk puluk nam koi retire, adeh la hujuk taun asin koi berejeh. Amin koi bek desa senadin ( Law Siew Wai- nyeh pun housing dien ).

    ReplyDelete
  17. Elly,
    Alham dulilah lah kalau munyeh yen..Uhoh kedeh amin koi la ah, koi nyewa ditoi..Melang koi milih amin asin,amin koi bek piasau oh adeh ngak..Lak kalau koi retire, balik mirek koi...Bapak aouh jek kah?

    Depah Adek loh itoi? Terok abah nyih kah?

    ReplyDelete
  18. Ya lah kita duak Mal; siapa nyuruh sik belajar ...bebal ..bebal....kan rugi

    ReplyDelete
  19. Kalam/Dancy.
    Coba translate bahasa jerman tok makey Google translater...gerenty rusak translater ya kelak..Kecuali tak duak print kan surat tok terus mbak ke tamu ikan di bekam..Memang ada orang nulong translate.

    ReplyDelete
  20. Dolt,
    Tamah koi jek, Adek loh itoi kakel bek amin tamah koi bek Pujut Adong.
    Rediah,
    upeh seritak Haji Abu, dupah nyeh. Ta'an aoh tutot Vaiee segan kah-- kalau aoh uoh ta'an tutot Vaiee aoh umin belasan Vaiee tip tip kirak debeh ulan lah.
    Dolt,
    soli aku ngena blog nuan, ngena aku ka nanyak enggau Rediah dini Haji turubah tok.
    Nyak ajak lok.
    Adiosssss-------Amigosssss

    ReplyDelete
  21. Elly,
    Nadai ngachau nyak..Janji anang belayak kitai tok laban ukai agik mit kitai tok meh..Sigi aku ka nanya, Apai ngau Indai dik agi bisi??

    Udah lama aku nda kia,nda ku nemu dini alai rumah kita ba Adong nyak..Suba tiap taun nti ari raya, bisi kami berandau ngau apai indai dik bak adong diak.

    Nama kerja Adeh diak tok neh?Kasih ku ngingat ka iy suba belagu Ibu Tiri...tumu pagi udah ia belagu...

    Bah mupuk aku duluk, ketemu baru kitai..

    ReplyDelete
  22. Bukan sik ada belajar Nen, ada tapi nok sik patut disebut disitok. Maok aku nyuroh Juki translate lagu Scorpion dalam bahasa tok.

    ReplyDelete
  23. Dol,
    Apai ngau indai kami agik bisi, dom. Apai kami enda ulih bejalai laban enda ulih meda agik, kati ya kak makai/mandi ngena kerita surong, Nan Geok kami nulong/ngibun seduai nyak ba pujut adong diak.Indai kami kira udah uzur pun ngena kerita surong gak. Rumah apai kami belakang flat custom ba pujut adong nyak. Sidak nyak agik ba pujut diak, menyadik kami indu nyak, Ati ngau laki/anak ya, Nan geok & menyadik kami bungsu nyak adek, sidak nyak ajak diyau enggau apai & indai kami.
    Auk, nyak ajak duluk- agik nyambong baru.
    Adiossssssss-----Amigosssss( trade mark aku, dom )

    ReplyDelete
  24. Elly,
    Apuhhhhh......Amat panjai jaku nuan neh....Manah lah apai ngau indai nuan ai bisi..Kasih ninga seduai udah ngena kereta surong...Nasib manah bisi Nan geok, nti nda sapa ka ngibun seduai nyak..

    Dancy,
    Anang dek nganu kediri kenyak...Nti ka belajar, bedau laun jaku kitai.Sigi ka kah ngai aja...ukai bebal..anang nganu aku aok?

    Salamat Po....

    ReplyDelete
  25. Dol, apahal ada campur tutor pilipin ujungnya? Elly, aku ingin nak jumpa mak ngan bapak kau, tapi aku sik ingat rumah kitak orang. Kelak mun aku dah jumpa aku nak ke sia. Ingat ndak lagik nan ngan kamek duak wahab, kamek duak selalu ngepau rokok nya dolok.

    ReplyDelete
  26. Kamal,

    Aku tok memang ada keluarga di Philippin...Kampong kamek di Pulau Tawi Tawi.Ada pun aku tok hanyut masa Tsunami tahun 60an dolok.Sik lah mal, ya aku mpun trade mark ajak...Yalah mal aku pun ingin nak jumpa bapak and mak Elly...Masa di los dolok bapak Elly tok selalu suka makey jalan sot cut hujong rumah kamek...nya makey basikal unta...Kadang kadang balit kerja nya ngetes Gambusnya di tanggak belakang rumah..Tah dak Elly ada ndak kah skill main menatang tok?..

    Salamat Po....

    ReplyDelete
  27. Kamal,
    mun ko mok pegi ngabas orang tua kamek ya, ko ikut jalan masuk Pujut 3 kak ya lurus ajak, udah ko sampey lorong ke 4 sebelah kanan ko terus belok ( kanan ) lekak ya mun ko nangar flat dak Kastam, betul betuk opposite gate dak Kastam ya la rumah orang tua kamek nombor Lot 65 rumah rona ijo laut ( jalan ko masuk tek ko kira rumah no 3 dari kerek ). Dolt, Munah dah Asan Kong berdepan ngan rumah dak orang tua kamek.
    Ya ajak dolok mok molah kerja lok.
    Adiosssssss-----Amigosssssssss

    ReplyDelete
  28. Elly,
    Ok asal tauk loy number ok lah...Insyallah kalau ada ke miri aku pegi sia....Tah kenal ndak kah nya ngan aku lagik.....Dah lebih 20 taun sik bejumpa...Kelak kata nya aku datang nyual ubat...

    Salamat Po...

    ReplyDelete
  29. Elly,
    Terima kasih Li. Malam masa tahlil umah kamek ada Amid madah ngan aku. Tapi nya sik madah nombor, tok clear sikit. Dol, ubat apa kau jual?

    ReplyDelete
  30. Kamal,

    Aku madah ngan elly takut bapak nya sik kenal ngan aku agik.Kelak di sangkanya aku tukang nyual ubat......

    Mal benar kah ipar kau pandey molah parang...Aku pantang nengar orang pandey skill tok...Suka aku nak belajar skill orang lain...

    Takat tok aku dah pandey molah parang Iban nok ada bunga sebelas atas mata parang ya...Mun aku pandey download gambar parang ya dapat kau nulong promosi jenis design tok.....Sampey ku kirum ke Kelantan, KL, Sibu, betong dan banyak agik parang aku..sik tegaya aku molah masa tok..

    Salamat Po..

    ReplyDelete
  31. Parang dak nya, nok nama parang ilang. Tapi parang ya macam sik lengkap ajak, mata ngak sebelah ajak. Senang ajak Dol, taroh kau parang2 kau tek atas kain puteh atau apa2 nok plain color. Ambik gambar makei digital camera, save & berik nama. Pas ya upload dalam blog tok, mun ada member nok berkenan boleh nempah. Jgn lupak naroh harga. Aku rasa masa tok memang Barrack obama guna, pakei nya nebas Bush.

    ReplyDelete
  32. Kamal,

    Sik ku sanggup molah cam tok, kelak benar benar member nok meli , sik tegaya aku nak molah..Sedang di Btu tok sik abis abis molah parang. Betuk burit dudok nukuk besi..Tok stok spring aku dah nak abis.Lom ke miri agik nak meli besi..Kebanyakan dak Iban ngodar parang dari aku, ada juak orang Malaya dak cekgu kidurong..Dak petronas, Mlng Abf pun ada..

    Pernah duak kali aku merepair senapang dak Iban, sampey kenak warning Bos aku bila ku mbak senapang ke opis..nang banyak skill juak aku eh...

    ReplyDelete
  33. Nunggu pencen boleh molah cam ya, beli jack hammer. Kira molah kilang parang & meriam besi. Lain kali mun boss kau warning, target nya ngan senapang, macam aku narget dak nembiak cina dolok. Menabun dak nya lari. Lama dah aku sik ke Bekam Dol, kelak mun ada masa maok aku ngikut Talip ke sia. Aku sik ingat lagik kebon kitak oarng, takut salah landing masok kebon orang.

    ReplyDelete
  34. Mun maok ke bekam, tunggu 2 ari Raya.Semua kamek anak cucuk ke rumah Talip piknik..Tiap taun macam tok.Best ramey2 mandik sungey...Main meriam nang sik tinggal lah, sampey 10 Kg kebait ku mbak...Puas ngentam meriam dak bekam..takat tok aku ada 8 egek meriam berbagai size...Not latest rona askar yang ko tangar lam U tube...Manas dak Iban sebelah rumah nengar bunyi meriam askar aku...

    ReplyDelete
  35. Aku sik ingat jalan ke kebun Talip. Ada aku coba dolok tapi sesat jadi aku balit ke pangkal jalan. Insyallah, mun panjang umur Raya taun tok maok aku ke sia.

    ReplyDelete
  36. Ok mal, mun maok pegi kita plan lok.Sama sama berangkat, gerenty sik sesat...BBQ kita di sia baruk power sambil main meriam...Kelak aku ngumpol kebait..pas main meriam kita main tarzan sambil mandik sungey...Mun musim buah terap best juak makan terap nok masak tas pokok..

    ReplyDelete
  37. Dolt...baruk teringat kamek ....nok nama Bohari Morshidi ya ...miak piasau nak ? ada Adik nama saptuyah kerja kat sk pendidikan khas miri ? Mun nya betul dolok marek sinae dak tok diam ?

    Salammmmmmmmmmmmm

    ReplyDelete
  38. Dancy,

    Kus semangat, jut aku.Coba hon2 lok bila nak over take...hehehe...no angry ha!....

    Bohari Hj Morshidi miak Piasau Phase 1..(Tok Rumah Bapak nya la), di tepi jalan bypass antara Piasau Phase 1 ngan Piasau Garden...Di depan rumah tok ada Taski Abim...Pasal adik nya Saptuyah ya sik lah aku kenal, kalau adik laki nya nama Zamhari tauk aku.Zam kja ngan aku di laut Miri dolok.Bini Zam nama nya Aminah Ismail, rumah sik jauh dari rumah mak aku di Piasau Phase 2. Mun kau maok kenalan ngan Pak Mentua Zam, kelak aku intro....Guro ajak bah,,,ngan manas..

    Salamat Po...

    ReplyDelete
  39. Dol, Zam ya bukan adik Hj. Boh tok. Zam ya abangnya. Nok nama zam tok kuat tido & berkuroh. Mun tidor dalam perauk nang suka boyak nengar serunei nya ya. Mun ada masa kelak maok aku molah plan ke kebon talip. Mun tido sia lagik best.

    ReplyDelete
  40. Kamal,

    Boleh pakey umpah nangkap boyak lah Zam tok...

    Mal, mun molah plan polah bagus2 supaya dapat molah cukup preparation...Selalu kamek pegi duak hari raya...selepas bejarah rumah sedara baruk masak memasak di kebon Talip....Aku selalu ngembak ikan tongkol atau chiken wing...Sayoran senang ajak, banyak di sia..Kas makan terus mandik sungey....manas dak boyak...

    ReplyDelete
  41. OOOOooooo mael, ney kau tok.Bila balit darat lalu sik bebunyi.Apa polah kau Mael?

    ReplyDelete
  42. Dol, benarkah, kata urang mun berkuroh dalam perauk mudah nak kenak agak boyak? Mun nya setakat nak numpang tidor ajak sik apa. Mael nag kedak ya Dol, mun di laut rajinnya mukak internet. Mun dah di darat lain nok dibukaknya. Sambong balit plan kita nak ke Bekam ya, spoil ajak Nancy overtake sik ngehorn. Mun kau ke Miri and ada plan nak ke Bekam kol aku hp aku, 0138496085..

    ReplyDelete
  43. Sorry Kamal / Dolt ,

    Masa ya baruk ngelala muka si Bohari Morshidi ...ya la tek speed ngepong tak duak ....

    Bulan Muharram belum lagik abis ...kitak duak dah belakar pasal duak ari raya ....nae sik gaeleng gaeleng sapi kamek .

    Kamek ingin berisik rumah bertemu belakang ngan anak sungei ...tang rasa kampong ajak ...dapat imagine Dolt ngan lastik nya ...dalam poket belakang ...kulukilir carik mangsa ...tok nang kampong boy benar benar ...lamak sik main tarit makei upeh nyior ...upeh pinang pakei arwah nek Baah nyimpan dodol ....

    Salammmmmmmmmmmmm

    ReplyDelete
  44. Nancy, kau lom pegi lagik tempat tok. Aku dah. Aik sungeinya jernih , pasya pasir nya nok jenis kasar2, macam pasir no pakei simpan urang lam akuarium ya. Aik nya nang sejuk, mun ndak salah aku ada kamek bergambar masa mandi di sia dolok marek. Tapi sik berani nak disimpan dalam blog tok, kamek mandi makei spendar boyak. Bukan apa takut dipesit kau kelak. Hehehe..... Yalah nyuroh aku nang kejeron nak pegi ke sia lagik, kali tok aku nak ngembak anak2 aku. Anak2 aku (My 4 boys) nang suka aktiviti macam tok, sidaknya nang ku latih aktiviti lasak. Mun di rumah aku di piasau ya, masa daknya kecik dolok, nang ku tandah sidaknya terjun dari atas atap rumah aku. Bisin jak bini aku.

    ReplyDelete
  45. Dancy

    Sebenarnya rumah tak orang di Btu dah ada sungey di belakang nya....cuma sik sebesar sungey kat rumah Talip...Tapi mun di korek, lalam2 boleh besar juak sungey tok....boleh kita numpang main perauk sambil melastik burong di atas pokok ara di tepi sungey tok..jangan kenak palak antu ajak...takut nya dendam lalu ngagak rumah dancy mintak plastar..

    ReplyDelete
  46. Kamal,

    Kalau hujong taun sik bagus pegi Bekam sebab aik keroh...Coba bulan April baruk best, jernih nak mampus aik nya..

    Aku ada nyimpan gambar kita mandik di sungey bakam masa kita pengilan anak ngah ku kawin dolok...macam2 rona spender kita....sik ada urat malu masa ya...selamba ajak kita berenang...Eran dak miak bekam..

    ReplyDelete
  47. Masa mandi di Bekam ya kira bersopan dah kita. Ingat kau masa kita mandi di Abu Dam. Pas ya masa di tanjong Lobang ngan arwah Nando. Selamba jak macam kat nude beach.

    ReplyDelete
  48. Lupak tek, mun aku dapat cuti and kalau sik banyak aktiviti boleh atur program ya. Mun masa cuti sekolah bagus lagik. bagus juak diofer ngan dak nembiak los nok lain, sak takut antu nanggar.

    ReplyDelete
  49. Dolt ...sik mauk kmk imagine ginae rupa tak orang mandi di sungei ya . Benar kata u ...sik ada urat malu tak orang sebab urat malu u dah putus ...masa tok lamak dah jadi nenek ...di jait lagik ....disambong ...ya lah ok sikit ...banyak masih out juak lah .


    Bab mandik dalam sungei ...kamek duak Piah Abang ada mandik di kpg emak Piah di Kelulit .Masa ya makan tahun di sia . Merasa juak nangga org kampong berkerja sama ..tapi dak empuan angkat dara sia sik maok gilak bergeng ...padu tek dak nya jalous ngan kamek duak Piah ...bab kita org datang ..org bandar konon ...takut kita tek baelot saham dak nya . Ya rabbi ...

    Bila kamek nak pulang ...tang ada miak laki sorang ngagak kamek ....madah sebelum balit ...ambik sikit tanah ...chalit rah daie ....jgn nampak gilak molah tok kata nya ...pandei pandei kau ...kata nya ...sebab miak empuan sitok pendendam ..kamek kata nya baruk bait dari kuning dak badan . doktor madah nothing wrong . Berubat besar panjang nya tek . Bila kamek nangga muka nya ...nang benar masih puchat puchat ..tang sik berseri ...


    Kamek pun molah juak nok kata nya . Entah siapa miak tok sik lah tauk .

    Salammmmmmmmmmmmm

    ReplyDelete
  50. Dancy,

    Ku rasa tok Malaikat Kpg Kelulit..Sik kau mintak nombor ngan nya masa ya...ney tauk ada sangkut...ya lah Dancy, jangan sik tentu kalau din tempat orang.Ney kita tauk ati sorang2..Tang balit rumah nangar tangan kaki jadi kunin...last2 bila mata dah kunin, kira dah lambat ya...jangan confident gilak bila berada di luar kawasan...selalu harus was2 kat orang.

    ReplyDelete
  51. Mun dak Kadayan Labuan lagik kuat. Mun ke Labuan, salah ari bulan bukan kunin tapi mirah. sampei bigik mata mirah.

    ReplyDelete
  52. Aok benar ya, ingat sik ktak , bla ujan panas eh, selalu cdak org tua dolok madah Tabik Datok, mak aku gya ,bla bapak aku nengar manas nya, Datuk sene d tabik takorang ya tok.anok kata Dancy tek eh,petua sebenarnya ya.Kamek pun ada ngamal petua ya.

    cgek agik, ingat ktak hari bla cdak makei daun selamun, d tulis ayat quran kak ya d engkah lam botol kei mandik. lupak ku ari apa nama time ya kah O.Mun umah kamek penuh jak dgn daun selamun , cdak nyuruh bapak aku nulis rah daun ya. kdg kdg pandei boring juak nya. nok apa polah aku nulis atas daun, tapi d kerepak mak aku , katanya kei buang bala.geleng2 palak bapak aku.

    ReplyDelete
  53. Bikkkk datukkkkkkkkk.....heran juak ginae kita boleh ngikut nok gitok . Lakak madah kedak ya ...mun chun tek kita tengah berjalan and chun juak ujan ...ambik sigek rumput ...diengkah rah telinga ....konon tek sik dak semandin ya ngacho kita ....rasa macahm red indian ....

    Daun salamun ya ...bagus juak udah di renti benda tokk.....sik masuk akal .....nama aktiviti tok ....mandi safar ...nama penuh ...safar bin ghafar ....gang dak dak ghafar baba.....keturunan dak baba nyonnya ....cousin dak nyonya pisang ...nyonyah togeh ...nyonyah kelab....laki nya apek kelab....Kong Xi Fatt Chai nya madah ngan tak orang ....serat serot kak ya bunyi idung nya ...ginae boleh Kamal dapat ngentam mee maggi polah apek ? ....

    ReplyDelete
  54. Dancy,

    Benar kata kau bagus di stop menda tok.Mun ndak kita juak telibat nipu anak2 kita ngan benda cam tok...sik paedah..

    Daun selamun tok asalnya dari sorang tua bernama Pak Lamun(tukang antar pegrem wayang) - bukan lamun beradik katuk...

    ReplyDelete
  55. Masa last mandi safar tok diamalkan, aku dalam lower secondary. Tunggu lok, gik nengar Dato David Sparkle ngembak lagu penin. Suka aku nengar lagu tok....

    Nang benar Dol, kononnya mandi aik selamun tok pakei nulak bala, tapi masa pesta mandi safar toklah banyak bala datang. Tok semua rentetan dari amalan pengaruh Hindu dalam masyarakat melayu sarawak. Bala nok paling besar, kamek empun pengetua di Uni.LSW dolok, Dick Bala nama nya.

    Nancy masa ya ney tauk benda halal haram. Mee di kantin Uni. LSW dolok lagik best. Nang linyok ajak minyaknya.

    Bila cerita part halal haram tok ingat aku ngan perbualan kamek dua Adi ngan ustaz Mohd. masa tahlil arwak mak. Nya madah mun nak tauk samada manok frozen yang kita beli ya betul cara penyembelihannya, tanggar kat jointnya esp kat sayap. Mun ada masih nampak macam memar (Mirah macam ngandong darah) jak isinya, ya tanda manok ya sik disembelih dengan betul. Sebab ya mun nak meli manok tok aku nang teliti. Mun nak ngambik senang beli kat jak tempat urang Islam, mungkin mahal sikit sik apa. Sebab katanya mun dagin nok sik betul cara penyembelihannya , darah2 nok kotor dalam badan binatang ya sik keluar abis. Mun kita makan boleh jadi mudarat.

    ReplyDelete
  56. Yang paling gerenty agik, sembelih kedirik senang ati makan, sik was was..dolok banyak juak manok LSW jadi mangsa lastik kamek duak Mat Dawok ngan Mat Tar..Kak sembelih, buang kulit sayap, kaki palak...mbak ke rumah suroh mak aku ngoreng...Bila nya nanyak apa benda tok? Selalu aku njawab daging burong Lang.Ingin nak makan....bila dah masak, mbak ke utan bekal nasik sejok..Bila dah kenyang, terus gurin tido lam utan sampey ke petang...Esok ulang agik...sampey lengis manok LSW..

    ReplyDelete
  57. Baruk lepas dari perintah bekurong tok...Sampae ati kau dolt makan dagin burong helang...lewat juak sika ada burong lain kah???

    ReplyDelete
  58. Ooooooooooo mael, lamak juak sik nengar berita kau tok mael.....Kau masih rok kah mael? Cam ney di sia sik gelumbang kah? Sitok besar gelumbang mael...nasib aku tahan mabok...ngamal ilmu pakcik wan dolok mael..

    Burong dah pupus mael, makan ajak lah apa2 yang ada.Janji kenyang ajak.

    ReplyDelete
  59. Dolt,
    Nang benar dolok asal pikir halal hantam sajak bah...dolok burong lang lagik banyak...asal petang ada lah nampak lang kenak serang burong kekek...rumah burong kekek atas darek...dipikir kekek lang nok makan anak kekek lalu kenak serang...ada juak padu lang tok masok kuali nemiaklos...
    Burong embun pernah makan kah dolt? rang madah rong embun ada ngembak taik di burit...kotor sik boleh dimakan jadi sik lah jadi target nemiaklos dolok...takut berbau...

    ReplyDelete
  60. Bukan burong embun, burong bubut. sapa nak makan burung ya. Telor burung pipit diengkah dibah ketiak lama2 maoknya masak.

    ReplyDelete
  61. Burong bubut ya bau nak mampus,,sik sangup aku makan...Telor burong pipit sik payah di masak..Masok jak lam mulut kak ya picit ngan lidag..Sedap rasanya becampor ngan taik burong tek..

    ReplyDelete
  62. Kata urang, mun jumpa sarang burung bubut nok ada anaknya dalam ya. Patahkan kaki anaknya. Burong tok pandei ngubat kaki anaknya. Coba cek esok ari mun kaki anaknya bait, cek bahan2 nok pakeinya molah ubat tek. Mun dak dua tiga kali kita ngecek, kaki anaknya sik juak bait, tinggal ajak no telipon poliklinik dalam sarangnya ya.

    ReplyDelete
  63. Mal ,nang benar burong bubut boleh ngubat kaki anak nya patah....Tapi nok pandey tok dah ninggal lamak marek....

    ReplyDelete
  64. Wah seronok dak tok beloyar burok,sampei burong bubut pun jadi bahan cerita?Padu sitok kitakorang meeting ooo!Dapat juak aku encarik...Dol mat dauk mun nya kemiri suka nya ke tempat dangdut.Aku pun sik tauk kenak sidak suka ke sia.
    Dancy,kenak tang sunyi Blog kau sia,merajuk kah?Tadik ada aku jumpa gan Nembiak los lutong kat umah Arwah usu asan peto di pulo melayu.Usu asan ningal ari tok tadik(pagi).Ada juak nembiak los datang seperti,Sani Bujang,Jali hj Busran,Tahak kamek,Mail wak idi,Man hj Bol dll.Alhamdulilah selamat di kebumi di sungei Baong!ALFATIHAH.

    ReplyDelete
  65. Yarabbi Muss...kmk pun tercarik carik juak ngan ktk...apa hal nyatok sunyek gilak kah ? PAdu...sitok nya berambih ..nae gaya.....

    Tang kenal kmk ngan nama org ninggal ya ....masih belum dapat konek gik ....tolong lok.....

    Al Fatihah...semoga roh nya dicucuri rahmat ...Aminnnn

    ReplyDelete
  66. Mos, Mat Dawok sik pernah aku jumpa sejak 31 taun lalu..Yalah mos kalau nya dah minat dangdut, ney nak molah..mungkin nya sik ada tempat lain nak di agak sebab nya udah puas ke tempat lain masa di miri dolok..Sapa Usu Asan Peto tok Mos...Anak pak Peto kja SeSco kah?Al fatehah untuk nya mos, semuga di tempatkan lam sorga terang dan di ampini segala dosa nya, Amin..

    ReplyDelete
  67. Moss, lalau Yoko Dangdut nya ada share sia. Besar sharenya kat sia. Ada nya cerita ngan aku dolok. Masa aku main kat CJ Pub.
    Dol, sik berubah perangeinya tok. nang rioh jak nya berkelakar, ya juak tempiasnya.

    ReplyDelete
  68. Jangan di lap tempias nya mal, Pakey ngambik berkat.Ney tauk ada berisik share pub kelak...

    ReplyDelete
  69. Ney tahan Dol, tempias nya ada rimo dibah pokok nyior. Gelik juak rasa.

    ReplyDelete
  70. Lain kali makey payong mal, kau mbak jak payong nok main lipat pakey sedia..Mun nya kelakar bukak jak. atau sarong jak plastik ke palak supaya sik kenak tempias.

    ReplyDelete
  71. cam ne ndak kah bau tempias nya ya kah? Mun pepancit ke laut semua bubuk lari,sik bebelacan lah kita taun tok,he.he.he.

    ReplyDelete
  72. Bukan bubok ajak lari, ikan paus pun merajuk sik maok diam di laut agik...Tepaksa daknya diam di red cross ajak..beracun tempias tok mos.Ular tedong boleh mati tekenak debu nya ajak..

    ReplyDelete
  73. Nok nama tempias aik naga tok nang bisa. Mun makei payong, tembus payong. Moss, kau dah ok?

    ReplyDelete
  74. Alhamdulilah ok,ya semua blog ku abas tek,Tekejut berok aku nangar musatahar join lam nembiak los tadik,terus ku on juak.
    Dol,Mal mun nok nama tempias ya bukan nya ikan paus ajak lari,kapal jepon berekot atas aik nangar setitit tempias terbang masok kelaut.ha.ha.ha.

    ReplyDelete
  75. Mos ada guna juak tempias tok.Pakey ngubat nembiak kecik kenak limpasan antu pendek...gerenty mengasi...

    ReplyDelete
  76. Mun kenak tegor antu. Tegor nya balit, embak minum aik naga tok. Sak antu ya angol.

    ReplyDelete
  77. Depen ngan antu juak lah.Mun kenak antu sombong ney nya maok negor kita...

    ReplyDelete
  78. Jangan kenak natu bodoh ajak.Mun nok bisuk sik juak hal,mun nok selalu meruan susah juak,ujung2 kita betanggung jawab kelak.He,he,he.

    ReplyDelete